Kurser og workshops

"Super inspirerende og godt undervist og formidlet. Kan spore ind på diverse målgrupper. Over al forventning."


Deltager på Fast-track Neuropædagogisk efteruddannelse.

Har I helt andre ønsker?

Kontakt mig for en uforpligtende snak om jeres behov.

Fast-track

NEUROPÆDAGOGISK EFTERUDDANNELSE

(Skræddersyet til jer)


På kun 5 dage får I som institution eller team en grundlæggende indblik i hvad neuropædagogik er, samt hvordan vores hjerne og nervesystem fungerer og påvirker vores adfærd og samspil.


Hvad får I ud af det?

  • I får viden om bl.a. det autonome nervesystem, stress- og traumeresponser, neuroplasticitet, arousal, spejlneuroner og affektsmitte. I vil forstå hvordan vores sanser fungerer og spiller sammen med vores hukommelse, læring og generelle adfærd.


  • Vi gennemgår hjernens følelsesmæssige udvikling og ser på hvor vigtigt det er at være bevidst om mentalisering og følelsesmæssig intelligens – både for borgere, medarbejdere og organisation.


  • Vi kommer omkring tillid og psykologisk tryghed, og jeg lægger vægt på at gøre jer bevidste om hvordan man som en medarbejder, der arbejder med sårbare mennesker, både kan lære at beskytte sit eget nervesystem og bruge det bevidst som det uhyre vigtige redskab det er.


  • Et fantastisk redskab til forståelse og udvikling jeres mentaliseringskompetence er "De Neuroaffektive Kompasser", som I også vil stifte bekendtskab med.


  • Ydermere vil jeg skræddersy og målrette forløbet til netop jeres behov og målgruppe, efter forudgående samtaler med jer. Jeg lægger naturligvis trykket forskelligt, afhængigt af hvem jeres målgruppe er; f.eks. børn, unge, voksne, udviklingshæmning, psykiatri, plejecenter, normalområdet eller noget helt andet. Eksempler på emner jeg har tilføjet, er autisme eller selvskade. Måske har I et særligt ønske? Det taler vi om.


Undervejs i forløbet er der tid til spørgsmål, refleksion og træning i anvendelsen af visse af redskaberne.


Mit store fokus er dels på vigtigheden af at kunne se bag om et menneskes adfærd og være bevidst om hvilke hjerne-mekanismer, der påvirker vores adfærd og samspil med andre mennesker.

Dels ikke mindst hvordan vi sætter ind det rigtige sted med vores indsats, så vi kan lade være med at gå i vejen, og tværtimod skabe de bedste vilkår for udvikling.


I bliver bedre til at:

  • Forstå borgernes og jeres egen adfærd fra et hjerneperspektiv og tilpasse indsatsen efter det. I kan også risikere at blive klogere på jer selv ;-)
  • Planlægge og gennemføre pædagogiske aktiviteter med hjernen som medspiller.
  • Blive bedre til at skabe ro og tryghed hos både borgere og medarbejdere, hvilket er en forudsætning for udvikling.
  • I får styrket jeres kommunikation, samarbejde og arbejdsmiljø.


Det foregår hos jer - på Sjælland.


Kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvad jeres behov er.


"Velforberedt underviser :-) TAK - meget spændende. Har bare lyst til at lære mere."


Deltager på Fast-track Neuropædagogisk efteruddannelse.

"Super relevant og spændende kursus. Meget værdsat med små videoer og lign. undervejs, så det ikke bliver for langhåret. Skønt med slides som gives inden undervisningen. Du er i øvrigt dejligt positiv, lyttende og pædagogisk."


Deltager på Fast-track Neuropædagogisk efteruddannelse.

"Tak for det. Det har været super fedt! Det fanger særligt, fordi man ikke er i tvivl om hvor meget du brænder for det. Det smitter, som er fedt. Gode, konkrete redskaber. Det har fungeret godt med praksis eksempler, så det har været nemmere at koble teori på praksis. Godt tilrettelagt. Gode powerpoints :-)"


Deltager på Fast-track Neuropædagogisk efteruddannelse.

Spændende og aktuel temadag om MENTALISERING.


Vi ved godt, at vi mennesker er nødt til at lære at gå og tale, men oftest har ingen fortalt os, at vi også skal lære at ”føle” for at blive gode til at være sammen med andre og med os selv.


Har vi ikke lært det, eller har vi haft oplevelser, som påvirker vores mentaliseringsevne, så vil det f.eks. påvirke vores adfærd, evne til selvregulering, trivsel, identitet, samt vores evne til at skabe og fastholde nære relationer.


Forståelse for disse mekanismer er afgørende for at kunne navigere i vores eget følelsesliv samt i kontakten til andre.


Det er grunden til at mentalisering, også kaldet følelsesmæssig intelligens, er ved at blive kæmpestort indenfor f.eks. pædagogik og ledelse. 

Mentalisering er populært sagt "evnen til at kunne se andre indefra og se os selv udefra". Følelesesmæssig intelligens handler om at kunne skabe balance mellem følelser, krop og tanker samt mellem dig og de andre omkring dig.

Det er en afgørende kompetence, især, hvis du arbejdsmæssigt har kontakt med mennesker.


Udbytte:

På denne temadag får I en forståelse af hvad mentalisering er, samt hvordan I styrker både jeres egen og jeres målgruppes mentaliseringsevne.


  • I får en større forståelse for jer selv og jeres eget nervesystem, hvilket giver større selvaccept, frihed og trivsel.
  • Redskaber til at kunne understøtte borgernes mentaliseringsudvikling endnu bedre.
  • I bliver bedre til at ”se bag om adfærd”, og styrker derved samspillet og kommunikationen mellem jer selv og omgivelserne.
  • Bedre mentaliseringsevne nedbringer antallet af konflikter og misforståelser og skaber ro og tryghed hos både borgere/kunder og medarbejdere, fordi folk føler sig mødt, dér hvor de er.
    • I får redskaber til at kunne regulere og tage vare på jeres egen tilstand, for bedre at kunne navigere i et krævende følelsesmæssigt felt.
    • At kunne se sammenhængen mellem mentale tilstande og de aktuelle mentaliseringskompetencer.



      Vi aftaler omfang, indhold og pris afhængigt af jeres behov.



      "Tusind tak for en virkelig god dag - skarp formidling leveret med humor og god forståelse af målgruppen (os som blandet faggruppe). Håber du havde en god dag hos os."


      Rikke Hinsby Mathiesen, forstander på Thorshøjgård efter temadag om Mentalisering.

      "Change the way you look at things, and the things you look at change"

      Dr. Wayne Dyer